Friday, January 20, 2012

ျမတ္ဗုဒၶ၏ျဖစ္ေတာ္စဥ္ (အပုိင္းသံုး)


၃။ တရားဦးဓမၼစၾကာမွသည္ အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ
          ဘုရားရွင္သည္ သတၱ သတၱာဟ (၇) ဌာန စံေနရာမွထေတာ္မူၿပီးေသာအခါ မိမိရရွိထား အပ္ေသာ တရားထူးကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူရန္ ေလာကအားလံုးကုိ ၾကည့္ေတာ္မူ၏။ တခါက မိမိ၏ ဆရာျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ အာဠာရကာလာမ ႏွင့္ ဥဒကရာမပုတၱဆရာႀကီး ႏွစ္ပါးမွာ ကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္၍၊ မိမိအား ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ျပဳစုခဲ့ၾကသည့္ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးကုိ သတိရေတာ္မူ၍၊ တရားဦးေဟာရန္ ကာသိတုိင္း ဗာရာဏသီျပည္ မိဂဒါဝုန္ေတာသို႔ ႂကြေတာ္မူေလသည္။ ပဥၥဝဂီၢငါးဦးသည္ ဗာရာဏသီျပည္အနီးရွိ ဣသိပတန(ဆာရ္နတ္) မိဂဒါဝုန္ေတာ၌ေနစဥ္၊ ျမတ္ဗုဒၶ ႂကြလာသည္ကုိ ျမင္ေသာအခါ တရာထူးကုိ ရခဲ့ဟန္မတူေသး၊ ရွင္ႀကီးေဂါတမကုိ  ခရီးဦးမႀကိဳစတမ္းဟု၊ အခ်င္းခ်င္း တုိင္ပင္ထားၾကေသာ္လည္း၊ ဘုရားရွင္ ၏သပၸါယ္ တင့္တယ္ပံုကုိ ဖူးေတြ႔ရေသာ အခါ၊ အလုိအေလ်ာက္ ႀကိဳဆုိမိၾကေတာ့သည္။
                ထုိေနာက္ ဘုရားရွင္သည္ နိဗၺာန္ကုိ ညြန္ျပအပ္ေသာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ တရားဦးတရားထူးကုိ ေဟာေတာ္မူေလသည္။ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္း တုိ႔သြားရာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ လမ္းစဥ္သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါး ျဖစ္သည္။မွန္စြာျပဳျခင္း၊ မွန္ေသာသတိရွိျခင္း၊မွန္စြာ တည္ၾကည္ျခင္းဟူေသာ အမွန္တရားမ်ားသာ ျဖစ္ေလသည္။ မဂၢင္ရွစ္ပါးသည္၊ ကိေလသာ အေပါင္းတုိ႔ကုိ ပယ္ျဖတ္၍ ဒုကၡအေပါင္းမွ ကင္းလြတ္ရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာအတြက္တခုတည္းေသာ အမွန္တရားလမ္းစဥ္သစၥာသာ ျဖစ္ေပသည္ အစြန္းႏွစ္ပါးျဖစ္ေသာ ေလာကီအာရုံ ကာမဂုဏ္ တုိ႔၌ တြယ္ၿငိ၍ ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာကုိ ခံစားစံစားနုိင္ရန္ အားထုတ္ေသာ အက်င့္ (ကာမသုခလိႅကာႏုေယာဂ) ႏွင့္ မိမိကိုယ္ခႏၶာကုိ ညွင္းပန္းႏႈိပ္စက္ၿပီး က်င့္ေသာအက်င့္ျဖစ္သည့္ (အတၱကိလမထာႏုေယာဂ) ႏွစ္ပါးမွကင္းလြတ္ ေသာ အက်င့္လမ္းစဥ္ကုိ မဂၢင္ရွစ္ပါးျဖင့္သာလွ်င္ ေအာင္နိုင္ရာ၏။ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္မွာ သစၥာေလးပါးကုိ အေျခခံေသာ၊ အေၾကာင္းအက်ိဳး အစီအစဥ္ကုိ ထုတ္ေဖာ္ျခင္းသာ ျဖစ္ေပသည္။ ဒုကၡ(ဒုကၡသစၥာ) ဒုကၡ၏ အေၾကာင္းမ်ား (သမုဒယသစၥာ) ဒုကၡကို ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစျခင္း၊ (နိေရာဓသစၥာ) ႏွင့္ ဒုကၡကုိ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစေသာ နည္းလမ္းမ်ား(မဂၢသစၥာ) သာျဖစ္ေပေတာ့သည္။ ဤသုိ႔ေသာ တရားထူးျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶလမ္းစဥ္ကုိ စတင္ တည္ေထာင္ေတာ္မူ၍ တရားစက္ဝန္းကုိ လွည့္ေတာ္မူေလသည္။ ထုိေန႔သည္ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္၊ ဝါဆုိလျပည့္ေန႔ ညဥ့္ဦးယံခါ ျဖစ္သတည္း။ 
             ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ပထမဦးဆံုးေသာ ဤတရားကုိ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ (ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတၱ)ဟု ေခၚေလသည္။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ေလးဆယ့္ငါးဝါပတ္လံုး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ပိဋကတ္သံုးပံု၏ အႏွစ္သာရ အခ်ဳပ္တရားေတာ္ျဖစ္သည္။ ဤတရားကို ေဟာၾကားၿပီးသည္၏အဆံုး၌၊ ပဥၥဝဂီၢ ငါးဦးသည္ ဘုရားရွင္ထံပါး ရဟန္းျပဳရန္ ခြင့္ပန္ရာ၊ ဘုရားရွင္သည္ ဧဟိဘိကၡဳေခၚေတာ္မူေသာအခါ၊ ပဥၥဝဂီၢငါးဦးစလံုး ျပည့္စံုေသာ ရဟန္းဘဝသို႔ ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိလာေတာ့သည္။ ဤသည္မွစ၍ ေဂါတမဗုဒၶ၏ သာသနာေတာ္တြင္ သံဃာရတနာ အပါအဝင္ ရတနာသံုးပါးႏွင့္ျပည့္စံုေလေတာ့သည္။ ဓမၼစၾကာ တရားဦးေဟာေတာ္မူၿပီး ေနာက္ငါးရက္ အၾကာ (ဝါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္) တြင္ ဘုရားရွင္သည္ အနတၱလကၡဏသုတ္ကုိ ေဟာေတာ္မူျပန္သည္။ ခႏၶာငါးပါးသည္ မၿမဲေသာ အနိစၥသေဘာ၊ ဆင္းရဲေသာ ဒုကၡသေဘာ၊ အစိုးမရေသာ အနတၱသေဘာရွိသည္၊ ဤသည္ကုိ ပုိင္းျခားထင္ထင္ရႈျမင္ ဆင္ျခင္နိုင္ရန္၊ ေဟာေတာ္မူ ၿပီးသည္၏ အဆံုး၌ ပဥၥဝဂီၢ ရဟန္းငါးပါးသည္ အာသေဝါ တရားတို႔မွ ကင္းလြတ္၍၊ ရဟႏၲာမ်ားျဖစ္ၾကေလကုန္သတည္း။
      ဤသို႔လွ်င္ ဘုရားရွင္သည္ ဓမၼစၾကာတရားဦးႏွင့္ အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္မ်ားကုိ  ေဟာၾကားေတာ္ မူၿပီးေသာအခါ၊ သံဃာတည္းဟူေသာ ရဟန္း ေတာ္မ်ား သာသနာကုိ တည္ေထာင္ၿပီးျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္သည္ ဂယာႏွင့္ ဗာရာဏသီေဒသမ်ားတြင္ သာသနာေတာ္ကုိ တည္ေထာင္ဖြဲ႔ၿဖိဳးတုိုးတက္ ေစၿပီး၊ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္သုိ႔ ႂကြေတာ္မူေလသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ရာဇၿဂိဳလ္ျပည္၌ ဗိမိၺသာရ မင္းႀကီး စိုးစံေနဆဲကာလ ျဖစ္ေလသည္။
             ထုိမင္းႀကီးသည္၊ ေဂါတမဘုရားရွင္ ေတာထြက္ေတာ္မူစဥ္ကပင္ “ျမတ္ဗုဒၶ” အျဖစ္ ေမွ်ာ္လင့္ေစာင့္ေမွ်ာ္ႀကိဳဆုိေနခဲ့ ရသည့္ အေလ်ာက္ယခုကဲ့သို႔ ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ႂကြေရာက္လာေသာ ျမတ္ဗုဒၶကုိ ဖူးေတြ႔ရေသာအခါ ဝမ္းပန္းတသာ ခရီးဦးႀကိဳျပဳ၍ ဘုရားရွင္သီတင္း သံုးရန္ ေဝဠဳဝန္ဥယ်ာဥ္ေတာ္ကုိ၊ မင္း၏နန္းေတာ္ အာရာမ္ႏွင့္တကြ ေရစက္သြန္းခ် လွဴဒါန္ေတာ္မူ ေလသည္။ ေဝဠဳဝန္ေက်ာင္းေတာ္သည္ ေဂါတမ ဘုရားရွင္အား ပထမဦးဆံုး လွဴဒါန္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္ေတာ္သာ ျဖစ္သတည္း။ ထုိေက်ာင္းေတာ္၌ စံေနေတာ္မူစဥ္မွာပင္ ေနာင္တြင္ လက္ဝဲရံ၊ လက္ယာရံ အဂၢသာဝက မ်ားအျဖစ္ ရွင္မဟာေမာဂၢလန္ ႏွင့္ ရွင္သာရိပုတၱရာ တုိ႔ခုိလႈံေရာက္ရွိလာပါသည္။ 
          ဤသုိ႔လွ်င္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ တျဖည္းျဖည္း ႀကီးထြား က်ယ္ျပန္႔လာခဲ့ေလရာ၊ အျပည္ျပည္မွ ရဟန္းေတာ္မ်ားျဖင့္ ပြားစည္ ေဝဆာလာေတာ့သည္။ ျမတ္ဗုဒၶ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိသည့္ ေလးဆယ့္ငါးဝါပတ္လံုး မင္းမ်ိဳးရာဇာ၊ ခ်မ္းသာ ဆင္းရဲမေရြး ခြဲျခားျခင္းမျပဳပဲ မိမိ၏ တရားလမ္းစဥ္ကုိ အခ်ိန္ကာလမေရြး ေဟာျပေတာ္ မူေလသည္။ ေဒသမ်ားစြာသို႔ ေဒသစာရီ ႂကြခ်ီေတာ္မူ၍၊ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းကုိ ကုိယ္ေတာ္ တုိင္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေလသည္။ ထုိသုိ႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္၊ မဂဓ နွင့္ ေကာသလတုိင္းကုိ ဗဟုိျပဳ၍ မဇၥ်ိမေဒသ တေလွ်ာက္ သာသနာေတာ္ ျဖန္႔ၾကက္ေတာ္မူသည္။ ဝံသတုိင္း၊ ဝဇၨီတုိင္း၊ အဂၤတုိင္းသုိ႔တုိင္ေအာင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ထြန္းကား ေလေတာ့သည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ မိမိသာသနာ ခုိင္မာတည္တံ့ေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ေတာ္မူ ေလသည္။ မိမိ သာသနာေတာ္အတြင္းမွ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား အဖြဲ႔အစည္းအရုံးကုိ ဝိနည္းေတာ္မ်ား ခ်မွတ္၍၊ သံသရာမွ ကြ်တ္လြတ္ထုိက္သူမ်ားကို တရား ဓမၼမ်ားေဟာၾကား ဆံုးမေတာ္မူေလသည္။
   သာသနာေတာ္ကုိၾကည္ညိဳသူမ်ားျပားလာသည္ႏွင့္အမွ် သာသနာရန္စြယ္မ်ားလည္းရွိလာသည္။ မာရ္နတ္သာလွ်င္မဟုတ္ေတာ့ပဲ၊ ေဒဝဒတ္ကဲ့သုိ႔ ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ေပၚလာသည္။ ထုိအခါ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ နည္းမ်ားျဖင့္ ေအာင္ျမင္နိုင္ေတာ္မူခဲ့သည္။
    ၁။ မာရ္နတ္သားကုိ ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။
    ၂။ အာဠာဝကဘီလူးကုိ ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။
    ၃။ နာဠာဂီရိဆင္ကုိ ဆံုးမ ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။
    ၄။ စိဥၥမာန မိန္းမယုတ္ကုိေအာင္ျမင္ေတာ္မူျခင္း
    ၅။ အဂုၤလိမာလကို ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။
    ၆။ သစၥကပရဗုိဇ္ကုိ ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။
    ၇။ နေႏၵာပနႏၵနဂါးမင္းကုိ ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။
    ၈။ ဗကျဗဟၼာကုိ ေအာင္ေတာ္မူျခင္း။ ဟူ၍ ရန္အေပါင္းေအာင္ျမင္သည့္ ေအာင္ျခင္းရွစ္ပါးကုိ လည္း ရရွိေတာ္မူေလသည္။
                   ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ သဗၺညဳတေရႊဉာဏ္ေတာ္ ရရွိၿပီးသည့္ ပထမေဗာဓိဟုေခၚေသာ ေရွ့ပုိင္း ဝါေတာ္ႏွစ္ဆယ္တြင္ တုိင္းျပည္၊ ၿမိဳ႕ရြာ အသီးသီး သုိ႔ လွည့္လည္၍ တရားဓမၼေဟာၾကားျခင္းအမႈကုိ ျပဳေလသည္။ ဒုတိယပုိင္း ဝါေတာ္ႏွစ္ဆယ့္ေလးဝါ ပိုင္းျဖစ္သည့္ ပစၧိမေဗာဓိအတြင္းမွာမူ၊ သာဝတၱိ ျပည္၌သာ ဝါဆုိ သီတင္းသံုးေတာ္မူ၍၊ ဝါကြ်တ္ေသာ အခါမွသာ ေဒသစာရီႂကြခ်ီ၍ ကြ်တ္ထုိက္သူတုိ႔အား၊ တရားအၿမိဳက္ကုိ တုိက္ေကြ်းေတာ္မူေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာေတာ္အတြက္၊ စြမ္းေဆာင္ႀကိဳးပမ္းေတာ္ မူေသာ ေလးဆယ့္ငါးဝါကာလပတ္လံုးတြင္၊ ေဟာၾကားခဲ့သည့္ တရားအစုစုႏွင့္ ေဒသစာရီ ႂကြခ်ီခဲ့သည့္ ခရီးစဥ္ အေပါင္းကား အလြန္က်ယ္ဝန္း မ်ားျပားလွပါသည္။ ထုိသို႔ သာသနာေတာ္ အက်ိဳးအတြက္ လည္းေကာင္း၊ သတၱဝါမ်ားအတြက္ လည္းေကာင္း ျမတ္ဗုဒၶသည္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ယင္း မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၇)ခုႏွစ္၊ (ျမန္မာအယူအဆ ဘီစီ-၅၄၃ ခုႏွစ္ခန္႔)(အျခားႏိုင္ငံမ်ား၏အယူအဆအရ ဘီစီ-၄၈၂-ခုႏွစ္ခန္႔)သုိ႔ေရာက္လာေလသည္။ ထုိႏွစ္သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေနာက္ဆံုးဝါဆုိႏွစ္ ျဖစ္ေပေတာ့သည္။
                    ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေနာက္ဆံုးခရီးသည္ ရာဇၿဂိဳဟ္မွစ၍ ကုသိနာရုံမွာ အဆံုးသတ္ခဲ့သည္။ ဘုရားရွင္သည္ရာဇၿဂိဳဟ္ရွိ ဂိဇၥ်ကုဋ္ေတာင္၌သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ အဇာတသတ္မင္း ေစလြတ္အပ္ေသာ၊ ေဝႆကာရအမတ္ႀကီးကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ မင္းတုိ႔ က်င့္အပ္ေသာ၊ တရား(၇) ပါး(ရာဇအပရိဟာနိယ) ႏွင့္ သံဃာေတာ္တုိ႔ လုိက္နာအပ္ေသာတရား (ဘိကၡဳအပရိဟာနိယ)တုိ႔ကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူ ေလသည္။ ဤသည္တုိ႔မွာ ျမတ္စြာဘုရား၏ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၌ ေနာက္ဆံုး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ သည့္ တရားပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။ ထုိေနာက္ျမတ္ဗုဒၶသည္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ကုိဖယ္ခြာ၍ အမၺလ႒ိကာ ဥယ်ာဥ္ႏွင့္ နာလႏၵာၿမိဳ႔သုိ႔ ႂကြခဲ့သည္။ ထုိႏွစ္ေနရာ၌ တရားဓမၼမ်ား  ေဟာၾကားၿပီးလွ်င္ ပါဋလိရြာသုိ႔ ႂကြေတာ္မူ၏။
                      ထုိေနာက္ ေဝသာလီျပည္သုိ႔ လည္းေကာင္း၊ ထုိမွ ေဗဠဳဝရြာသို႔ လည္းေကာင္း ႂကြေတာ္မူ၍၊ ထိုႏွစ္၌ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ေနာက္ဆံုးဝါအျဖစ္၊ ေဝဠဳဝရြာ၌ ဝါဆုိေတာ္မူေလသည္။ ထုိဝါတြင္း၌ပင္ ဘုရားရွင္သည္ ျပင္းထန္စြာ နာမက်န္း ျဖစ္ေတာ္မူ သည္။ ထုိအခါ တပည့္ရဟန္းမ်ားကုိ စုေဝးေစၿပီး၊ ယခုအခ်ိန္မွ သံုးလလြန္သည့္အခါ၊ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ ေတာ့မည့္အေၾကာင္းကုိ အတိအလင္း မိန္းေတာ္မူ ေလသည္။ သီတင္းကြ်တ္သည့္အခါ ဘုရားရွင္ သည္၊ ေဝသာလီျပည္မွ ဘ႑ဳရြာ၊ ဟတိၱရြာ၊ သမၺရြာ၊ ဇမၺဳရြာတုိ႔မွ တဆင့္ ေဘာဂၿမိဳ႕သုိ႔ ႂကြခ်ီ၍ တရားဓမၼေဟာျပေတာ္မူျပန္သည္။ ေဘာဂၿမိဳ႕မွ တဆင့္ ပါဝါျပည္သို႔ ႂကြခ်ီေတာ္မူျပန္သည္။ ပါဝါ ျပည္သည္ မလႅာမင္းတုိ႔၏၊ ေနျပည္ေတာ္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္၊ ပါဝါၿမိဳ႕သား ပန္းထိမ္သည္သား စုႏၵလုလင္၏ သရက္ဥယ်ာဥ္၌ နားေနေတာ္မူစဥ္ စုႏၵကပ္လွဴသည့္ အလြန္အနံ႔အရသာႏွင့္ ျပည့္စံု သည့္ ‘သူကရမဒၵဝ’ ဆြမ္းကုိ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူသည္ ဤစုႏၵလုလင္၏ ဆြမ္းကား ‘ျမတ္ဗုဒၶ’ ၏ေနာက္ဆံုး ဘုဥ္းေပးေသာဆြမ္းျဖစ္ေလသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ သက္ေတာ္မွာ ရွစ္ဆယ္ရွိၿပီျဖစ္သည္။
                  အလြန္အုိမင္းေသာဇရာဒုဗၺလိအရြယ္တြင္ ေဝးကြာ လြန္းေသာ၊ အရပ္မ်ားသို႔ မနားမေန ေဒသစာရီ ႂကြေရာက္ၿပီး၊ ေရာက္ေလရာ၌ တရားဓမၼမ်ား ေဟာၾကားခဲ့ေလသျဖင့္ ပင္ပန္းေတာ္မူလွၿပီ။ ထုိအခ်ိန္တြင္ အလြန္ေၾကညက္ခဲ့ေသာ ‘သုကရမဒၵဝ’ ဆြမ္းကုိ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူလုိက္ေသာအခါ၊ ျပင္းထန္သည့္ ဝမ္းေသြးသြန္ေရာဂါျဖစ္ေတာ္မူ သည္။ ထုိေရာဂါၾကားမွပင္ ဘုရားရွင္သည္၊ ပါဝါျပည္ ႏွင့္ သံုးဂါဝုတ္ (၇-မုိင္) နီးပါးမွ်ေဝးေသာ ကုသိနာရုံၿမိဳ႕သုိ႔ နားနားေနေနခရီးဆက္ေတာ္ မူသည္။ လမ္းခရီး၌ရွိေသာ၊ ကကုဓာျမစ္သုိ႔ေရာက္ ေသာအခါ၊ ေရမုိးသန္႔စင္နားေနေတာ္မူယင္း၊ အာနႏၵာအား၊ ဆြမ္းတကာတုိ႔တြင္၊ သဗၺညဳတကုိ ရရွိသည့္ ပထမဦးဆံုး နံနက္ဆြမ္း (သုဇာတာ၏ ဃနာႏုိဆြမ္း) ႏွင့္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူခါနီး ေနာက္ဆံုးဘုဥ္းေပးသည့္ ဆြမ္း (စုႏၵ၏ သုကရမဒၵဝ) ဆြမ္းလွဴရျခင္း၏ ျမတ္ေသာ သေဘာကုိ ရွင္းလင္းေဟာၾကားေတာ္မူေလသည္။
           ထုိအရပ္မွထြက္ခြာ၍ ဟိရညဝတီျမစ္ကုိ ကူးျဖတ္ ၿပီး၊ ကုသိနာရုံ ၿမိဳ႕အဝင္ရွိ၊ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ၊ အင္ၾကင္းပင္ပ်ိဳတုိ႔ အၾကား၊ ေျမွာက္အရပ္သို႔ ဦးေခါင္းျပဳကာ၊ ခင္းထား အပ္ေသာ ေညာင္ေစာင္းထက္တြင္ လက္ယာ ေျခေပၚ၌ လက္ဝဲေျခကုိ စဥ္းငယ္လြန္ကာ တင္ထား ၍ လက္ယာ နံပါးျဖင့္ ေလ်ာင္းစက္ေတာ္မူသည္။ မလႅာမင္းတုိ႔လည္း အေျခအေန အရပ္ရပ္ကုိ ရိပ္မိကုန္သည္ျဖစ္၍၊ ေၾကာင့္ၾကပူေဆြးၾကကုန္ေလသည္။ ထုိေန႔သည္ကား (ျမန္မာအယူအဆ ဘီစီ-၅၄၄ ခုႏွစ္) (အျခားႏုိင္ငံမ်ားအယူအဆ ဘီစီ-၄၈၃ ခုႏွစ္)  မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၈) ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ အဂါၤေန႔ပင္ျဖစ္သတည္း။
                  အရွင္အာနႏၵာသည္ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ့မည္ကုိ ျပင္းစြာစုိးရိမ္ေတာ္မူ၍၊ ဤသို႔ ေမးေလွ်ာက္ေလသည္ အရွင္ဘုရား၊ ရွင္ေတာ္ဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံဝင္သြား ၿပီးေနာက္အခါ၌ ၾကညဳိျမတ္နုိးဖြယ္ ဖူးေျမွာ္ခြင့္၊ ဆည္းကပ္ခြင့္ ေရွးအခါကလုိ တပည့္ေတာ္မ်ား ရၾကေတာ့မည္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘုရားဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ထုိအခါ ဘုရားရွင္က-ခ်စ္သား အာနႏၵာ၊ လုမၺိနီအင္ၾကင္းေတာအရပ္ ဌာနသည္လည္းေကာင္း၊ မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္အရပ္ ဌာနသည္လည္းေကာင္း၊ မိဂဒါဝုန္ေတာ အရပ္ဌာနသည္လည္းေကာင္း၊ ကုသိနာရုံအရပ္ ဌာနသည္လည္းေကာင္း၊ ဤသံေဝဇနိယေလးဌာနတုိ႔သည္ သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ အမ်ိဳးသား ေကာင္းမ်ားအဖုိ႔ ဖူးေျမွာ္ထုိက္၍၊ ယင္းသုိ႔ ဖူးေျမွာ္သူအား၊ သံေဝဂရေစမည့္ ေလးဌာနျဖစ္ေပ သည္။ သဒၶါတရားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ဘုရားရွင္၏ ပရိသတ္ေလးပါးတုိ႔သည္။
       ၁။ “ဤ လုမၺိနီ အင္ၾကင္းေတာ ဌာန၌ ဘုရားရွင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူ၏။
        ၂။  ဤ မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္၌ ဘုရားရွင္သည္ အျမတ္ဆံုးေသာ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ေတာ္ (သဗၺညဳတ)ကုိ ရေတာ္မူ၏။
        ၃။ ဤ မိဂဒါဝုန္ေတာအရပ္၌ ဘုရားရွင္သည္ အျမတ္ဆံုး ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကုိ ေဟာႁမြက္ ေတာ္မူ၏။
        ၄။ ဤ ကုသိနာရုံအရပ္၌ ဘုရားရွင္သည္ ခႏၶာအႂကြင္းမရွိေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းသေဘာ အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာန္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူ၏။” ဟူ၍လည္းေကာင္း ႀကံစည္ေအာက္ေမ့ၾကလ်က္ လာေရာက္ၾကလိမ့္မည္။
                  ခ်စ္သားအာနႏၵာ၊ ဤသို႔ေသာ သံေဝဇနိယ ဌာနမ်ား၊ ေစတီပုထုိးမ်ားသို႔ ဘုရားဖူးလွည့္လည္ ၾကကုန္ေသာ ရဟန္းေယာက်္ား၊ ရဟန္းမိန္းမ၊ ဥပါသကာ၊ ဥပါသိကာမတုိ႔သည္၊ ၾကည္ညိဳျခင္း သဒၶါရွိၾကကုန္သည္ျဖစ္၍ ထုိသူတုိ႔သည္ ေသသည္ ၏ အျခားမဲ့၌ေကာင္းရာ သုဂတိနတ္ဘုံဘဝသုိ႔ လားၾက၊ ေရာက္ၾကကုန္လိမ့္မည္ ဟူ၍ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ေဟာၾကားဆံုးမေတာ္မူ၏။
              တဖန္ ဆက္လက္၍ မိန္႔ေတာ္မူသည္မွာ- ခ်စ္သား အာနႏၵာ၊ ဘုရားရွင္၊ ပစၥကဗုဒၶါ၊ ဘုရားရွင္၏ အရိယာသာဝက၊ စၾကဝေတး၊ ဤပုဂိၢဳလ္ေလးပါး တုိ႔သည္ ေစတီတည္ ထုိက္ကုန္၏။ ေစတီတည္ထားကုိးကြယ္ၾကလွ်င္ အက်ိဳးထူးကုိ ရရွိၾကကုန္အံ့-
 ၁။ ဤေစတီသည္ ဘုရားရွင္၏ေစတီေတာ္တည္း။
 ၂။ ဤေစတီသည္ သစၥာေလးပါးကုိ ကုိယ္တုိင္သိ ျမင္ေသာ ပေစၥကဗုဒၶါ၏ ေစတီတည္း။
  ၃။ ဤေစတီသည္ ဘုရားရွင္၏ တပည့္အရိယာ သာဝက၏ ေစတီတည္း။
  ၄။ ဤေစတီသည္ တရားေစာင့္ေသာ စၾကဝေတးမင္း၏ ေစတီတည္း။
ဟူ၍၊ ထုိသုိ႔ေသာ ေစတီမ်ားကုိ ၾကည္ညိဳသဒၶါျဖင့္ လူတုိင္းသည္ ပူေဇာ္ၾကေလေသာ္ဤ ဘဝမွလြန္ ေလလွ်င္ နတ္ရြာသုိ႔ေရာက္ၾကရကုန္၏။ ဟူ၍ ဆံုးမေတာ္မူေလသည္။
            ညဥ့္ဦးယံဝယ္ မလႅာမင္းတုိ႔အား တရားညြန္ျပၿပီး သန္းေခါင္ယံကာလ၌ ေနာက္ဆံုးသာဝက (ပစၧိမသာဝက) ျဖစ္မည့္ သုဘဒၵါပရဗုိဇ္ႀကီးအား ဆံုးမရွင္းျပေတာ္မူေလသည္။ မုိးေသာက္ယံက် ေသာအခါ ရဟန္းသံဃာတုိ႔ကုိ ရုံးစုေခၚေတာ္မူ၍--  
                        “ဟႏၵဒါနိဘိကၡေဝ ၊ အာမႏၲယာမိေဝါ။
                        ဝယဓမၼာသခၤါရာ၊  အပၸမာေဒနသမၸာေဒထ”။ ( ဒီ၊၂၊ပါ-၁ဝဝ)
            ရဟန္းတုိ႔ျပဳျပင္စီရင္အပ္ေသာ သခါၤရတရားတုိ႔သည္ ပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိကုန္၏။ မေမ့မေလ်ာ့ေသာ အပၸမာဒတရားျဖင့္ ေနၾကကုန္ေလာ့” ဟူ၍ ေနာက္ဆံုးမွာၾကားေတာ္ မူေလသည္။ ထုိ႔ေနာက္ စကားတစံုတရာ မိန္႔ၾကားေတာ္မမူေတာ့ေခ်။ ပရိကံဘာဝနာ အလုပ္ကုိ ျပဳလုပ္ ပြားမ်ားေလသည္။ ရူပါဝစရစ်ာန္ေလးပါး၊ အရူပါဝစရစ်ာန္ေလးပါးကုိ အစဥ္အတုိင္းဝင္စားေတာ္မူ၏။ ထုိေနာက္ သညာ၊ ေဝဒနာတုိခ်ဳပ္ရာ နိေရာဓသမာပတ္ကုိ ဝင္စား ေတာ္မူ၏။ ထုိေနာက္ နိေရာဓသမာပတ္မွ ထေတာ္မူ၍ အျမင့္ဆံုးျဖစ္ေသာ အရူပါဝစရစ်ာန္၊ ထုိ႔ေနာက္ ေအာက္ေအာက္ျဖစ္ေသာ စ်ာန္တုိ႔ကို အစဥ္အတုိင္း ဝင္စားေတာ္မူ၏၊
                ထုိေနာက္ အထက္ထက္ေသာ စ်ာန္တုိ႔ကို အစဥ္အတုိင္း ဝင္စားေတာ္မူယင္း စတုတၳစ်ာန္၌ ပါေသာစ်ာန္ အဂါၤႏွစ္ပါးကုိ ဆင္ျခင္ၿပီးမွ မဟာႀကိယာေဇာတုိ၏ အဆံုးဝယ္ ဘဝင္စိတ္ျဖင့္ ဒုကၡဇာတ္သိမ္း ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားေတာ္မူေလ၏။
                ထုိေန႔သည္ကား (ျမန္မာအယူအဆ ဘီစီ-၅၄၄ ခုႏွစ္) (အျခားႏုိင္ငံမ်ားအယူအဆ ဘီစီ-၄၈၃ ခုႏွစ္) မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၈)ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ညလြန္ၿပီး အရုဏ္တက္ဦးလင္းအားႀကီး အခ်ိန္ပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။
                 
            ဆက္ရန္ရွိေသးသည္

No comments:

Post a Comment

မဟာရံသီ ဘေလာက္ကုိ လာလည္သူအေပါင္း က်န္းမာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ။