Monday, January 2, 2012

ျမတ္ဗုဒၶ၏ျဖစ္ေတာ္စဥ္ (အပုိင္းတစ္)


နေမာတႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ

ဗုဒၶပၸတိၱ (ျမတ္ဗုဒၶ၏ျဖစ္ေတာ္စဥ္)


၁။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားပြင့္ေတာ္မႈျခင္း။
    မ်ိဳးႏြယ္အမည္အားျဖင့္ ေဂါတမ၊ ကုိယ္ပိုင္ အမည္းအားျဖင့္ သိဒၶတၳဟု ေခၚတြင္ေသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ (ျမန္မာအယူအဆ ဘီစီ ၆၂၃) (အျခားႏုိင္ငံမ်ား၏ယူဆခ်က္အရ ဘီစီ ၅၆၃) ခုႏွစ္ အဥၥန မင္းႀကီး၏ ၿဖိဳခြင္းသကၠရာဇ္ ၆၇ ခုႏွစ္တြင္ အိႏိၵယျပည္ အေရွ့ေျမာက္ပုိင္း လုမၺိနီအင္ၾကင္း တာတြင္း ဖြားျမင္သန္႔စင္ေတာ္မႈခဲ့သည္။ ျမတ္ဗုဒၶ ဟူေသာ စကားသည္ ဘုရားတဆူ၏ ကုိယ္ပိုင္အမည္နာမ မဟုတ္ေပ။ သဗၺညဳတဉာဏ္ ေတာ္ကို ရရွိၿပီးေသာ ပြင့္ေတာ္မႈခဲ့ၿပီးသည့္ ဘုရားရွင္အဆူဆူတုိ႔၏ ဘြဲနာမေတာ္ပင္ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶဟူသည္ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကုိ ပုိင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ေတာ္မႈၿပီး ေသာ ပုဂိၢဳလ္ျမတ္အား ၀ိေသသျပဳ ရည္ညြန္းပူေဇာ္ ေသာ အမည္နာမသာလွ်င္ျဖစ္ေပသည္။ ထုိသိဒၶတၳ မင္းသားသည္ ဟိမ၀ႏၲာေတာင္ ေျခအနီးရွိ သက်မင္းတုိ႔၏ တုိင္းႏုိင္ငံ ကပိလ၀တ္ (ယခုနီေပါႏုိင္ငံ) ျပည့္ရွင္ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီးႏွင့္ မေဟသီမာယာေဒ၀ီ မိဖုရားႀကီးတုိ႔မွ ဖြားသန္႔စင္ ေသာသားျမတ္ရတနာျဖစ္ေပသည္။ မ်ိဳးႏြယ္အား ျဖင့္ သက်သာကီ၀င္ ခတၱိယမ်ိဳးျဖစ္ေပသည္။ ကပိလ၀တ္ျပည္သည္ အေရွ့ အေနာက္ မုိင္ငါးဆယ္၊ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ မိုင္သံုးဆယ္ခန္႔ က်ယ္၀န္း၏။ ေျမာက္ဘက္တြင္ ဟိမ၀ႏၲာေတာင္ တန္းႀကီး ရွိေနၿပီး၊ အေရွ့ ဘက္တြင္ ေရာဟနီျမစ္သည္ ေျမာက္မွ ေတာင္သုိ႔ စီးဆင္းလ်က္ရွိေနသည္။ အေနာက္ ဘက္တြင္ ေကာသလတုိင္း တည္ရွိေလသည္။ ထုိေနရာမ်ား သည္ ယခုအခါ ေဂါရကၡပုရ္ခရုိင္၊ ဘိနယက္ပုရ္၊ ဘန္စီ၊ ဟာေ၀လီေဒသမ်ားျဖစ္ေလသည္။

   သက်မင္းတုိ႔၏ နန္းလ်ာ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ သက္ေတာ္တဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္၌ ႏွမေတာ္ ၀မ္းကြဲေတာ္ေသာ ယေသာဓရာေဒ၀ီႏွင့္ စုလ်ားရစ္ ပတ္ ထိမ္းျမွား လက္ထပ္၍ တဆယ့္သံုးႏွစ္ တုိင္တုိင္ မင္းတုိ႔၏ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာျဖင့္ စံစားေန ေတာ္မူသည္။ သက္ေတာ္ႏွစ္ဆယ့္ကုိးႏွစ္အရြယ္ တြင္သားေတာ္ရာဟုလာကုိ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ ေလာကီစည္းစိမ္ခ်မ္းသာ သာ၌ အလံုးစံု ျပည့္၀ခံစားႏုိင္ေသာ္လည္း၊ ဘ၀၏ သေဘာအစစ္အမွန္ႏွင့္ လူေလာက၏ ဒုကၡဆင္းရဲ ျခင္းမ်ားကုိ ေတြ႔ျမင္ သိရွိလုိက္ သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ တေလာကလံုးရွိ သတၱ၀ါတုိ႔၏ ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ေရး နည္းလမ္းကုိ “ငါရွာေတာအံ့” ဟု စိတ္ခုိင္မာစြာ သႏိၷ႒ာန္ခ်ကာ သက္ေတာ္၂၉ႏွစ္ မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇ခုႏွစ္တြင္ ေလာကီစည္းစိမ္ ခ်မ္းသာတုိ႔ကို စြန္႔လြတ္၍ ေတာထြက္ေတာ္ မူေလ၏။ ျမတ္ဗုဒၶ အေလာင္းအလ်ာ သိဒၶတၳ မင္းသားသည္ ဖြားဖက္ေတာ္ ဆႏၷအမတ္ကိုေခၚ၍ က႑က ျမင္းကုိစီးကာ သာကီယ၊ ေကာလိယ၊ မလႅဟူေသာ သံုးျပည္ေထာင္ကုိျဖတ္ေက်ာ္၍ ယူဇနာ သံုးဆယ္ ခရီးကုိ သြားၿပီးေနာက္ အေနာ္မာ ျမစ္ကမ္းသုိ႔ ေရာက္ေလ၏။ ထုိေနရာတြင္ပင္ ခရီးရပ္တန္႔၍ “ငါသည္ ဘုရားစင္စစ္ ဧကန္ျဖစ္အံ့” ဟု သႏိၷ႒ာန္ ျပဳ၍ တကုိယ္တည္း တရားက်င့္ႏိုင္ရန္ ေလာကီလူ႔ ေဘာင္ႏွင့္ အဆက္ျဖတ္၍ ေတာထြက္ ရဟန္းျပဳေတာ္မူေလသည္။ ေတာထြက္ေတာ္ မူလာေသာ ရဟန္းေတာ္ သိဒၶတၳသည္ ဂဂၤါျမစ္၀ွမ္းတြင္ လွည့္လည္၍ တရားထူးကုိ ရွာေဖြေလေတာ့သည္။ ေ၀သာလီျပည္ (ယခု ဘီဟာနယ္အတြင္းရွိ မူဇာဖာပုရ္) တြင္ ေက်ာ္ၾကားေသာ အာဠာရကာလာမ ဆရာႀကီးထံ တြင္လည္းေကာင္း၊ ဥဒကရာမပုတၱဆရာႀကီးထံ တြင္လည္းေကာင္း တရားထူးရရန္က်င့္စဥ္မ်ား စူးစမ္းရွာေဖြေသာ္လည္း၊ မိမိသိလုိေသာတရားထူး ကို မရႏိုင္သည့္အတြက္ ယင္းဆရာႀကီးမ်ားကုိ စြန္႔ခြာ၍ ကိုယ္တုိင္တရားလမ္းစဥ္ကို ရွာေဖြရန္ ‘ေသနာ’နိဂံုးရြာအနီးရွိ ‘ဥရုေ၀လ’ ေတာသုိ႔ ၀င္ေလ၏။ 
         ဥရုေ၀လေတာသည္ ေနရဥၥရာျမစ္ (လိလာဂ်န္) အနီး၌ရွိသည္။ တသြင္သြင္စီးဆင္းေန ေသာ ေရ၊ စိမ္းလန္းေသာ ေတာ အေနအထား၊ ဆြမ္းခံရန္ မေ၀းလြန္း မနီးလြန္းလွေသာ ရြာေနအိမ္ေျခတုိ႔ရွိသျဖင့္ တရားရွာမွီးအားထုတ္ရန္ အလြန္ သင့္ျမတ္လွေပသည္ဟု ႏွလံုးသြင္း၍ သီတင္းသံုးေနထုိင္ေလေတာ့သည္။ ထုိဥရုေ၀လေတာ၌ပင္ ေကာ႑ည၊ ၀ပၸ၊ ဘဒိၵယ၊ မဟာနာမ္၊ အႆဇိအမည္တြင္ေသာ ငါးဦးအစုျဖစ္ သည့္ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦး တုိ႔ႏွင့္ ေတြေလ၏။ ပဥၥ၀ဂီၢငါးဦးသည္ ဘုရားရွင္၏ တရားဦးကုိ အဦးဆံုး နာယူခြင့္ရရွိရန္ အတြက္ ၀တ္ႀကီး ၀တ္ငယ္ ျပဳစု၍ ‘ျမတ္ဗုဒၶ’ ဘုရားရွင္ျဖစ္မည့္ အခ်ိန္ကုိ ငံ့လင့္သည္။ ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၳသည္ မိမိ၏အသက္ႏွင့္ ခႏၶာကုိယ္ကုိ ငဲ့ကြက္ျခင္း အလ်ဥ္းမျပဳ၊ ျပင္းထန္ေသာ အက်င့္ကုိ က်င့္ေလသည္။

  ထိုအခါ ကိုယ္ကာယသည္ အလြန္ပိန္ခ်ဳံးလွေတာ့ သည္။ ဦးေခါင္းေတာ္သည္ ေနလွန္းထားေသာ ဗူးသီးေျခာက္ကဲ့သို႔ ရႈံ႕တြေန၏။ နံရုိးအၿပိဳင္ၿပိဳင္ထ ၏။ ဝမ္းေရႏွင့္ ေက်ာျပင္သည္ ထိစပ္လုမတတ္ ျပားကပ္ေန၏။ ဤမွ်ျပင္းထန္ေသာ ဒုကၠရစရိယာ အက်င့္ကုိ က်င့္၍ေျခာက္ႏွစ္မွ်(မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္) ၾကာေသာ္လည္း တရားထူးကား မရရွိ ခဲ့ေခ်။ ထုိအခါ ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၳသည္ ဤသို႔ ဆင္ျခင္မိေလသည္။
       ငါသည္ ဤမွ် ဒုကၠရစရိယာက်င့္ေသာ္လည္း တရားထူးကားမရႏုိင္၊ ဤအက်င့္သည္ ဘုရားျဖစ္ ရန္အတြက္ မွန္ကန္ေသာ နည္းလမ္း မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ဓမၼတာအားျဖင့္ သဒၶါ၊ ပညာ၊ ၀ီရိယ၊ သမာဓိတုိ႔လြန္ ကဲလွ်င္ အက်ိဳးမျဖစ္ထြန္းႏုိင္။ သတိသည္ကား လြန္သည္မရွိ၊ လိုသည္သာ ျဖစ္ေခ်၏။ ငယ္စဥ္က ၀င္ေလထြက္ေလကုိ အမွတ္အသားျပဳ၍ ၀င္စားခဲ့ ေသာ အာနာပါနႆတိဘာ၀နာသည္ သမာဓိကို ျဖစ္ေစ၏။ ဤသည္ပင္လွ်င္ မိမိလုိလားေသာ သဗၺညဳတဉာဏ္၏ လမ္းစပင္ ျဖစ္ေပမည္။ သတိသည္ ပဓာနျဖစ္ေခ်၏။ သဒၶါႏွင့္ပညာ၊ ဝီရိယႏွင့္သမာဓိကုိ မွ်တေစလ်က္ မတင္းလြန္း မေလ်ာ့လြန္းေသာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ကုိ က်င့္ေဆာင္ေပအံ့။ဟုသံုးသပ္ေတာ္မူ၏။   ထုိေနာက္ အစာေရစာကုိ မွ်တစြာ မွီ၀ဲေလသည္။ ပဥၥ၀ဂီၢငါးဦးသည္ ကုိယ္ကာယ ခ်ဳံးက်သည္အထိ အျပင္းအထန္ က်င့္ႀကံပါေသာ္လည္း ရဟန္း ေဂါတမကား ဘုရားမျဖစ္ႏိုင္ခဲ့။ ယခု တဖန္ အစာေရစာအတြက္ ဆြမ္းခံျပန္ေလသည္။ ရဟန္း ေဂါတမသည္ တရားထူးရဖုိ႔ ေ၀းစြတကားဟု ဆုိၿပီး၊ ဘုရားအေလာင္းကုိ စြန္႔ခြာ၍ တဆယ့္ရွစ္ယူဇနာ ေ၀းေသာ ဗာရာဏသီျပည္ ဣသိပတန မိဂဒါ၀ုန္ (ယခု ဆာရ္နႆ္) သုိ႔ ထြက္ခြာသြားၾကေလသည္။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ တဦးတည္း က်န္ရစ္ေသာအခါ အာနာပါနႆတိဘာ၀နာကုိ အေျချပဳ၍ သမာဓိအားကို က်င့္ႀကံ၏။ သီလ၀ိသုဒၶိစင္ၾကင္ေသာအခါ၊ မိမိ၏စိတ္ကို ပြင့္သစ္စ ခရုသင္းကဲ့သို႔ သန္႔စင္ေအာင္ (စိတၱ၀ိသုဒၶိျဖစ္ေအာင္) ပုိ၍ အားထုတ္ျပန္၏။ ကဆုန္လဆန္း(၁၄) ရက္ေန႔ ညဥ့္ သန္းေခါင္ေက်ာ္ မုိးေသာက္ယံတြင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ အိမ္မက္ႀကီး ငါးပါးကို ျမင္မက္ေတာ္မူေလသည္။ ထုိသည္ကို နိမိတ္ယူေတာ္မူၿပီး “ငါသည္ ယေန႔ပင္ ဘုရားျဖစ္မည္ ဧကန္တည္း” ဟုပုိင္းျဖတ္ေတာ္မူ၍ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ နံနက္တြင္ ေသနာနိဂံုးသို႔ ႂကြေလ၏။  
          ေသနာနိဂံုးရြာ၌ မဟာေသနမည္ေသာ သူေဌး၏သမီး သုဇာတာသည္၊ ကဆုန္လျပည့္ ေန႔တုိင္း ဃနာႏု႔ိဆြမ္းျဖင့္ ေညာင္ပင္နတ္မင္းအား ပူေဇာ္ပသၿမဲျဖစ္သည္အတုိင္း၊ ထုိကဆုန္လျပည့္ တြင္လည္း နတ္မင္းအား ပူေဇာ္ရန္ ေရႊခြက္၌ထည့္အပ္ေသာ ဃနာႏုိ႔ဆြမ္းျဖင့္ ေညာင္ပင္ႀကီးအေျခသုိ႔ ေရာက္လာသည္။ ထုိ ေညာင္ပင္၌ပင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကုိ ျမင္ေလ ရာ သုဇာတာသည္ အေလာင္းေတာ္၏ ကုိယ္ေရာင္ ကုိယ္ဝါ တင့္တယ္ျခင္းကုိႏွစ္သက္ဝမ္းေျမွာက္ ေတာ္မူ၍၊ ေရႊခြက္ႏွင့္တကြ ႏို႔ဆြမ္းကုိ ဘုရားအေလာင္းအား လွဴေလသတည္း။ ဘုရားအေလာင္းသည္ ႏို႔ဃနာဆြမ္းကုိ  ခံေတာ္မူ ၿပီးလွ်င္ ေနရဥၥရာျမစ္သို႔ ႂကြ၍ ဘုရားအေလာင္း ေတာ္တုိ႔ ေရခ်ိဳးၿမဲျဖစ္သည့္ သုပၸတိ႒ိတေရဆိပ္၌ ေရသံုးသပ္ေတာ္မူေလသည္။ ထုိေနာက္ ျမစ္ကမ္းစပ္အနီး သစ္ပင္ရိပ္၌ ေန႔သန္႔ေတာ္မူ၍ ဃနာႏို႔ဆြမ္းကုိ ဘုဥ္းေပးေတာ္မူၿပီး ေရႊခြက္ကုိ ေနရဥၥရာျမစ္တြင္းသုိ႔ အဓိ႒ာန္ျဖင့္ ေမွ်ာေတာ္မူေလ၏။ 
         ထုိေနာက္ ေနရဥၥရာျမစ္အနီး အင္ၾကင္းေတာသို႔ဝင္၍ မူလကမၼ႒ာန္းဟု ဆုိအပ္ေသာ အာနာပါနကမၼ႒ာန္းကုိ စီးျဖန္းအား ထုတ္ေတာ္မူေလရာ ေလာကီစ်ာန္သမာပတ္ရွစ္ပါး၊ အဘိညာဥ္ငါးပါးတုိ႔ကို ျဖစ္ေစေလသည္။။။ ညေန ခ်မ္းအခ်ိန္သုိ႔ေရာက္လွ်င္ ေနရဥၥရာျမစ္ကမ္းပါး ဗုဒၶဂယာ (ယခု ဘီဟာနယ္ဂယာၿမိဳ႕အနီး) ရွိ မဟာေဗာဓိ ေညာင္ပင္ႀကီးသို႔ ဦးတည္ ႂကြခ်ီေတာ္ မူေလသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ေသာတိၱယမည္ေသာ ျမက္ထမ္းပုဏၰားသည္၊ ျမက္ကုိ ရွစ္ဆုပ္ျပဳ၍ အေလာင္းေတာ္အား လွဴဒါန္းေလသည္။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ မဟာေဗာဓိ၏ အေရွ့ဘက္သို႔ကပ္၍ ရပ္ေတာ္မူၿပီး “ဤအရပ္ကား သဗၺညဳတ ဘုဳရားရွင္ ျဖစ္ရန္ ေနရာမွန္ၿပီ” ဟု ႏွလံုးျပဳကာ၊ ျမက္ရွစ္ဆုပ္ကုိ အဖ်ားမွကုိင္၍ ျဖန္႔ႀကဲေတာ္မူေလသည္။ ထုိအခါ ထုိေနရာ၌ အပရာဇိတ ရတနာပလႅင္ျဖစ္ေပၚလာသတည္း။
   အေလာင္းေတာ္သည္ အပရာဇိတ ပလႅင္ထက္၌ မဟာေဗာဓိပင္ကို ေက်ာျပဳ၍ အေရွ့အရပ္သုိ႔ မ်က္ႏွာမူကာ တင္ပ်ဥ္ေခြ ထုိင္ေတာ္မူလ်က္ “ငါသည္ ဘုရားမျဖစ္သေရြ႕ ဤေနရာမွ မထေတာ့အံ့ဟု အဂါၤေလးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ဝီရိယကုိ ေဆာက္တည္လ်က္” အာနာပါနစ်ာန္ကုိ ဝင္စားေလေတာ့သည္။ ထုိအခါ သမၼာသတိသည္ ေကာင္းစြာျဖစ္ထြန္းလ်က္ေပၚလာသည္။ ညဥ့္ဦးယံ၌မိမိသႏၲာန္ သူတပါးသႏၲာန္၌ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝအစဥ္ကုိ အကုန္အစင္ သိျမင္နုိင္ေသာ၊ ပထမဝိဇၨာဥာဏ္ျဖစ္သည့္ ပုေဗၺနိဝါသဉာဏ္ေတာ္ ကို ရေတာ္မူေလသည္။ ညဥ့္သန္းေခါင္တြင္ ဘဝသံုးပါး၌ ျဖစ္ေသာ သတၱဝါတုိ႔၏စုတိပဋိသေႏၶ ေနဟန္ အနာဂတ္၌ျဖစ္လတၱံ႕ေသာ အာရုံအေပါင္း က်ိဳးေၾကာင္းကုန္စင္ သိျမင္ေတာ္မူသည့္ဒုတိယဝိဇၨာ ဉာဏ္ျဖစ္သည့္ ဒိဗၺစကၡဳဉာဏ္ေတာ္ကုိ ရေတာ္မူေလသည္။ မုိးေသာက္ယံအခ်ိန္၌ သစၥာေလးပါး  ပုိင္းျခားထင္ထင္သိျမင္၍ ကိေလ သာအားလံုး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းပယ္ခြာသည့္ တတိယဝိဇၨာ ဉာဏ္ျဖစ္ေသာ၊ အာသဝကၡယဉာဏ္ကုိ ရရွိေတာ္မူ ေလသည္။တဆက္တည္းပင္ ဝိဇၨာရွစ္ပါး၊ စရဏ တဆယ့္ငါးပါး တရားအေပါင္းတုိ႔ျဖင့္ တန္ဆာ ဆင္ယင္အပ္ေသာ သဗၺညဳတ ဉာဏ္ေတာ္ကုိ ရရွိ ေတာ္မူ၍ “ဗုဒၶဘုရား” အျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူေလ သတည္း။ ေလာက၏ အျမင့္ျမတ္ဆံုး၊ အတည္ၿငိမ္ အေအးခ်မ္းဆံုးဘဝကုိ ရၿပီး၊တြယ္တာျခင္း စြဲလမ္း ျခင္းကင္း၍ အလံုးစံုသိျမင္ကာ ဘဝအသစ္ တဖန္ ထပ္မံ မျဖစ္နုိင္ေတာ့ေသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ျဖစ္ေတာ္မူခ်ိန္သည္ သက္ေတာ္(၃၅) ႏွစ္ အရြယ္ပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။ 
    ထုိအခါမွ စ၍ ျမတ္ဗုဒၶ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊သမၼာသမၺဳဒၶဟူ၍လည္းေကာင္း သစၥာတရားကုိသိျမင္ေတာ္မူထေသာ တထာဂတ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ သက်မုနိဟူ၍လည္းေကာင္း ဘြဲ႔မည္ထူးခံယူေတာ္မူေလသည္။ မ်ိဳးႏြယ္အားျဖင့္ ေဂါတမဗုဒၶ၊ ေဂါတမဘုရားရွင္ဟူ၍လည္း ေခၚဆုိ သမုတ္ၾကေလကုန္၏။
ဆက္ရန္ရွိေသးသည္။

No comments:

Post a Comment

မဟာရံသီ ဘေလာက္ကုိ လာလည္သူအေပါင္း က်န္းမာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ။